Ви є тут

Головна

Про кафедру

Під час становлення Запорізького інституту сільськогосподарського машинобудування була заснована об'єднана кафедра опору матеріалів та деталей машин. Тоді її очолив доцент Гурвіч А.І. Останній прийшов до вузу в 1932 р. і крім посади завідувача кафедри також очолив наукову раду інституту. В 1934 р. він був визнаний кращим лектором інституту завдяки ентузіазму, проявленому в організації консультацій в студентських гуртожитках, організації показових лекцій та проведенню розширених засідань кафедри разом з представниками студентства.

Першим викладачем, хто читав курс «Деталі машин», був доцент Діденко А.Г. В 1931-1934 рр. Було проведено устаткування організованого кабінету прикладної механіки, що дістав шефську допомогу від керівництва заводу «Комунар». У 1939 р. спеціалізація «Деталі машин» виділилась в окрему кафедру, якою до 1950 р. керував доцент Говоров М.О. В 1950-1957 рр. кафедрою завідував доцент Кічаєв П.М. З 1957 протягом 21 року очолював кафедру професор, лауреат Державної премії УРСР 1971 року Михайлов П.А., який одночасно працював ректором ЗМІ. В 1957 р. з кафедри виділилася окрема кафедра теорії механізмів і машин (зав. Кічаєв П.М.). У 1979 р. завідувачем кафедри було обрано доцента Житницького С.П., а в 1989 р. – доктора технічних наук Павлова В.О. Нині кафедру очолює доцент, кандидат технічних наук Мартовицький Л.М.

З 1969 р. кафедра готує інженерів-механиків з дослідження, конструювання, ремонту і експлуатації підйомно-транспортних, будівельних, дорожних машин і механізмів. Офіційно нова спеціальність називалася «Підйомно-транспортні машини і устаткування». Поряд з денним відділенням у 1971 р. був відкритий набір на вечірнє відділення. План набору студентів коливався від 50 до 100 осіб, але з 1990 р. набір на вечірнє відділення було припинено. Перший випуск інженерів з ПТМ (28 осіб) відбувся у 1974 р., і кафедра офіційно набула статусу профілюючої за назвою «Кафедра деталей машин і підйомно-транспортних машин»

З 1981 р. на кафедрі розпочалася підготовка інженерів за спеціалізацією «Механіка роботів». Перший випуск інженерів з робототехніки (28 осіб відбувся у 1986 р. У 1988 р. при кафедрі було відкрито спеціальний факультет для перепідготовки інженерних і керівних працівників з робототехніки. Набір за спеціалізацією «Механіка роботів» у 1994 р. було припинено у зв'язку з загальною кризою економіки України.

Всього за 30 років за спеціальністю «Підйомно-транспортні машини» підготовлено більш як 1400 фахівців. Розподіл молодих спеціалістів-випускників до 1990 р. здійснювався виключно за заявками міністерства у всі регіони колишнього СРСР, включаючи Урал, Казахстан, Прибалтику, Приморський край.

З 1991 р. основним є розподіл фахівців за багатосторонніми договорами та індивідуальними замовленнями підприємств.

Значна кількість випускників працює в м. Запоріжжі або в Запорізькій області. Серед випускників кафедри є й іноземні гомадяни з Польщі, Німеччини, Індії, Куби, В'єтнаму, Нікарагуа, Монголії, Уганди, Нігерії, Лівану, Кампучії, Афганістану, Йорданії. За підготовку фахівців для НДР доц. Вільчек О.І. нагороджений медаллю міністра освіти цієї країни.

Кафедра має у своєму розпорядженні лабораторії: вантажопідйомних машин, машин безперервного транспорту, робототехніки, деталей машин, лабораторією динамічних випробувань імені П.А. Михайлова, комп'ютерний клас. Лабораторії кафедри оснащені сучасними засобами автоматизації вантажно-транспортних робіт, машинами та пристроями з профілю спеціальності.

Наукову школу кафедри започатковано у 30-ті роки, коли було створено лабораторію деталей машин. У перші роки головною проблемою була нестача необхідного устаткування, яку вдалося певною мірою вирішити за рахунок обладнання, що було передане з розформованих інститутських майстерень.

Першою помітною науково-дослідною роботою, закінченою до 1940 р., була робота «Електролебідки і машини канатної тяги», виконана під керівництвом доцента В.Я. Каллюса.

Після війни наукова діяльність кафедри почалася разом з відбудовою головного корпусу інституту наприкінці 50-х років.

Під керівництвом П.А. Михайлова з участю П.М. Малишева, Ю.В. Дупленка створюється швидкохідний черв'ячний прес для виготовлення деталей з пластичних мас, який втілюється у виробництво заводу «Запоріжсталь». Засновується лабораторія динамічних випробувань, в якій під керівництвом Д.М. Петергері проводяться дослідження деталей автомобіля «Запорожець». У 1968 році в цій лабораторії запрацювала створена під керівництвом П.А. Михайлова на кафедрі установка для випробувань конструкційних матеріалів на циклічне розтягування-стискання (А.М. Атоян, А.І. Сочава), на якій проводились за участю В.І. Глушка, О.М. Руднєва дослідницькі роботи для підприємств авіації, воднотранспортних машин, виконувались експерименти для наукових дисертацій. У 1970 р. засновується лабораторія з дослідження контактної витривалості підшипникових сталей (науковий керівник Вільчек О.І., співробітники: В.Г. Суворов, Т.П. Домашенко, В.М. Карнаух). Розробки працівників цієї лабораторії експонувалися на ВДНГ СРСР і нагороджені срібною та бронзовою медалями виставки. Під науковим керівництвом доц. С.П. Житницького дослідницька група у складі доц. Б.М. Конкіна, ст.викладача М.Г. Дроздова, інженерів: А.Г. Ворожцова, В.Г. Машира, Г.П. Волкова здійснювала масштабні роботи по дослідженню працездатності та модернізації кранового устаткування заводу «Запоріжсталь». Проводили сумісні науково-дослідні роботи з фірмою кранобудування з м. Лейпциг (Німеччина). Група у складі доц. Б.О. Єршова (науковий керівник), інженерів О.М. Руднєва, С.Г. Могілата виконувала подібні роботи для заводу «Дніпроспецсталь». Колектив у складі доцентів: П.М. Малишева (науковий керівник), Г.А. Ованесова, О.О. Виноградова, А.І. Сочави, ст.викл. Ю.В. Дупленка, інж. В.І. Глушка, – проводив дослідницькі роботи з модернізації будівельно-дорожних машин для «Запоріжспецбуду».

У 1971 році члени групи співробітників інституту і автомобільної галузі, у складі яких були Михайлов П.А., Білий Є.Т., за розробку «Докорінне вдосконалення технології штампування автокузовних деталей та її впровадження на заводах УРСР» одержали звання лауреатів Державної премії УРСР у сфері науки та техніки.

Доцент Білий Є.Т. з групою співробіників розробив і впровадив у виробництво на «АвтоЗАЗ» макропрофільовану листову сталь та технологію її штампуванняі, що дозволило зменшити матеріалоємність деталей та підвищити їх міцність.

Професор Павлов В.О. разом з колективом співробітників створили галузеву лабораторію порошкової металургії, яка по технічному забезпеченню та рівню науково-дослідних робіт була однією з найкращих в країні. Роботи проводились за замовленням Міністерства кольорової металургії СРСР. Активну участь у виконанні тематики лабораторії приймали члени кафедри доценти, к.т.н. Ляшенко О.П. і Носенко М.І. Результати науково-дослідних робіт з пресування виробів методами порошкової металургії впроваджені у виробництво на Запорізькому металургійному дослідному заводі Інституту титану, заводі «Дальприлад» (м. Владивосток), Запорізькому арматурному заводі, опубліковані в наукових журналах, захищені авторськими свідоцтвами СРСР, відзначені медалями ВДНГ СРСР за тематикою лабораторії захищені одна докторська та три кандидатські дисертації.

Наукова група під керівництвом ст. наукового співробітника А.А. Лебедєва, а пізніше під керівництвом Л.М. Мартовицького (В.П. Токарєв, Ю.П. Кічаєв, Л.В. Гальченко, О.М. Руднєв, Г.І. Камель) проводила дослідницькі роботи з технічної діагностики та моніторингу вантажопідйомних кранів на провідних заводах України. Наукові розробки та експериментальні дослідження групи дозволили обгрунтовано продовжити понаднормативний термін експлуатації більш ніж трьох тисяч вантажопідйомних кранів на заводах Запоріжжя, Дніпропетровська, Донецька, Макіївки, Бердянська, Маріуполя.

Доцент Камель Г.І. на кафедрі з 1985 р. керував напрямком «Підвищення надійності і працездатності роторних живильників фірм «Камюр», «Пондія», «Боуер» та «Дефібратор», які виробляють 80% целюлози та паперу на підприємствах Росії. За результатами роботи він надрукував монографію «Роторные питатели непрерывной сварки» та біля 35 статей, одержав 17 авторських свідоцтв, у 1999 р. захистив докторську дисертацію в Російській федерації.

Восени 2009 р. доцент Камель Г.І. захистив другу докторську дисертацію вже на Україні в Східноукраїнському національному університеті ім. В. Даля (м. Луганськ) за спеціальністю 05.22.12 – «Промисловий транспорт» та видав другу монографію.

Дослідженнями і розробкою нетрадиційних маніпуляційних систем роботів займається на кафедрі Л.М. Мартовицький. Кандидатські дисертації В.І. Глушка та О.М. Руднєва торкались досліджень в галузі унікальних композитних матеріалів, які знайшли втілення в авіабудуванні, космічних апаратах та інших галузях.

Провідним напрямком наукової роботи кафедри є «Дослідження та діагностування стану вантажопідйомних кранів». Більше тридцяти років працює над удосконаленням методів розрахунку і діагностування важкопідйомних кранів Б.М. Кутєпов. За період роботи в університеті він провів обстеження і видав технічний дозвіл на експлуатацію більше аніж 1500 кранів різних типів і модіфікацій. На базі кафедри створено відділення Підйомно-транспортної Академії наук України, яке очолює доцент кафедри, академік ПТАНУ Л.М. Мартовицький. Членами Академії обрано також зав. кафедри В.І. Глушка та доцента О.М. Руднєва. Професор Павлов В.О. є академіком Нью-Йоркської Академії наук, а доцент Волков Г.П. – член-кореспондент Української Академії триботехніки. Доцент Білий Є.Т. – лауреат Державної премії УРСР.  У ЗНТУ 14-18 вересня 1998 р. відбувся I-й з'їзд академії та науково-методична конференція з теми «Проблеми створення та експлуатації підйомно-транспортних машин». На з'їзді були присутні 50 делегатів з 20 навчальних закладів. 

Президія Академії на відзначення 10-річного ювілею і за досягнення в діяльності Запорізького відділення вирішила провести 12 – 14 вересня 2006 р. ювілейний з'їзд ПТАНУ в ЗНТУ. На десятому з'їзді були присутні видатні вчені з провідних університетів Києва, Львова, Харкова, Дніпропетровська, Одеси, представники підприємств, фірм та організацій, що працюють у галузі підйомно-транспортних машин.

Делегати та учасники з'їзду ознайомилися з навчальним процесом, методичним забезпеченням, станом навчальних аудиторій і допоміжних приміщень кафедри. Схвальну оцінку делегатів з'їзду отримало енергонасичене лабораторне обладнання: крани, конвеєри, приводи. Особливе враження на гостей та учасників зборів справив пасажирський ліфт, який встановлено в ауд. 11 (3-й навчальний корпус). Це повністю діюча споруда, а не макет. Такого не має жодний навчальний заклад України.

З цікавістю сприйняли делегати з'їзду інформацію про приладо-апаратне оснащення основних напрямків діяльності кафедри: діагностування вантажопідйомних кранів (атестована лабораторія технічного діагностування), дослідження контактної витривалості сталей, досягнення з напрямку порошкової металургії, пресування з листа з макропрофілем на поверхні (державна премія України), дослідження матеріалів на втому та інше.

Для гостей продемонстрували роботу унікального пульсатора для дослідження сталей на втому з різною асиметрією циклу.

Професор Павлов В.О. є дійсним академіком Нью-Йоркської академії наук, а доцент Волков Г.П. є член-кореспондентом Української академії триботехніки. Він зараз працює над написанням докторської дисертації. Науковий напрям – підвищення стійкості ремонтуємих металоконструкцій конструктивними методами.

Готується до захисту кандидатської дисертації старший викладач Кружнова (Кічаєва) Світлана Юріївна.

Нині на кафедрі працюють два доктори технічних наук, один з них – професор, 12 кандидатів наук (13 доцентів), 2 старших викладача та 2 асистента.

Загальна кількість наукових робіт працівників кафедри складає понад 800.

Слід відзначати плідну роботу допоміжного складу кафедри, завдяки якому справно працює кафедральне обладнання, комп’ютерний клас, ведеться діловодство, архівна справа та інш. Навчально-допоміжний склад кафедри це – 3 завідувача лабораторії, 2 старших лаборанта, 2 лаборанта. Окремо хотілося б виділити завідувачів лабораторій О.А. Алексеєва, Ю.Т. Сичука, В.Д. Сітнікова, старших лаборантів О.Б. Редько та О.В. Черкашину.

Більше 30 років пропрацював на кафедрі старшим лаборантом Аркадій Флегонтович Чешков. Його й досі згадують теплим словом викладачі, співробітники та студенти не лише кафедри ДМ і ПТМ, а й факультету. На жаль, 10 років тому він пішов з життя. Світла йому пам'ять.

На кафедрі працювали учасники бойових дій у Великій Вітчизняній війні: доцент Волков Д.С. – в'язень концтабору «Освенцим», після втечі став польським партизаном, нагороджений високими польськими державними нагородами; доцент Виноградов О.О. – ветеран війни, в'язень концтабору, працював на спорудженні Асуанської греблі, мав державні нагороди Єгипту.

Доцент Сочава А.І. працював викладачем у технічному університеті у Польщі.

Силами викладачів, співробітників та студентів кафедри при активній участі керівника колективу Леоніда Максимовича Мартовицького відремонтовані всі аудиторії V навчального корпусу, закінчуються ремонтні роботи в III навчальному корпусі. Зараз вже можна констатувати, що кафедра має сучасний європейський вигляд та відповідає всім вимогам для підготовки висококваліфікованих фахівців з підйомно-транспортних машин.

У 2011 році кафедра успішно пройшла акредитацію спеціальності „Підйомно-транспортні, дорожні, будівельні, меліоративні машини і обладнання” та отримала ліцензію на надання освітньо-кваліфікаційних послуг до 2021 року.

Телефони кафедри деталей машин і підйомно-транспортних машин:
Завідувач кафедри (ауд.545б) – (061) 764-31-82
Викладацька (ауд.546, 547) – (061) 769-82-73